Projekt: 1 år uden slankekur

Hej. Jeg hedder Thilde. Jeg er 32 år, knap 160 cm høj lav, og jeg vejer 77 kg. Det er 12 kg mere end et normalvægtigt BMI, og 17 kg mere end jeg kunne ønske mig. Alligevel har jeg lavet en aftale med mig selv om, at jeg det næste år ikke må gå på slankekur. Mit mål er, at jeg om et år stadig vejer 77 kg. Hverken mere eller mindre.

Måske lyder det skørt. Kan det overhovedet kaldes et mål, hvis man bare vil bevare status quo? Men faktum er, at jeg i løbet af de sidste 5-6 år har brugt enormt meget energi på at tænke på, hvordan min krop ser ud. Jeg føler skam, når jeg spiser chips, frygt når jeg skal købe tøj og angst, når jeg møder mennesker, som ikke har set mig i nogle år. Jeg forsøger at tage mig sammen, komme i gang med at løbe og samle motivation nok til at gøre noget ved det hele, men igen og igen løber jeg panden mod en mur, og hvert nederlag tærer og sætter sig på mit selvværd.

Derfor er det, at jeg nu vil vende det hele på hovedet, sådan som navnet på denne blog måske antyder. Det næste år vil jeg ikke forsøge at tabe mig. Jeg vil befri mine tanker og få dem ud af den negative spiral, de ofte havner i. Jeg vil forsøge at opbygge et sundt selvværd, så min værdi som kvinde og som menneske ikke sidder i vægten eller udseendet.

Men det er svært. Faktisk sværere end at tabe sig, vil jeg vove at påstå. Især fordi det er så udefinerbart; både hvornår man er i mål og hvordan man kommer dertil. Da er det altså lidt nemmere med et tal på en vægt, et målebånd om livet, eller det der stykke tøj, som man bare gerne vil kunne klemme sig i.
Det er derfor, jeg har lavet denne blog, for ord kan dokumentere udvikling og proces, og måske inspirere andre, hvem ved? Uanset satser jeg på, at jeg kan få læsset lidt af og dele nogle af de tanker, der nødvendigvis vil opstå i forsøget på at ændre min egen tankegang.

5 thoughts on “Projekt: 1 år uden slankekur

  1. Pingback: Status: 1 år uden slankekur | En forskel til verden

Skriv et svar

