Stilletid

Noget af det, som jeg har brugt det sidste halve år på, er at få etableret en vane med stilletid. Det vil sige tid for mig selv, uden afbrydelser, brugt på noget, der tanker mig op. Jeg bruger min stilletid på at bede og på at læse i bibelen, fordi jeg er kristen, men hvis det ikke lige er der, hvor du henter styrke og hjælp, så er der jo mange andre muligheder. Du kan læse en bog, lytte til musik, tegne, eller hvad der nu hjælper dig til at komme ned i gear og gøre noget godt for dig selv. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at meget af den ro, jeg oplever at have fået, hænger sammen med stilletids-vanen. gratitude-journal En anden idé, som jeg også bruger i perioder, er at skrive taknemmelighedsdagbog. Skriv tre eller fem ting ned hver dag, som du er taknemmelig for. I begyndelsen gør det ikke en vildt stor forskel, men over tid har jeg erfaret, at mit perspektiv på livet ændrer sig, så jeg ser mere på, hvor meget jeg har, i stedet for at komme til at fokusere på alt det, jeg synes, jeg mangler eller er gået glip af.

Jeg har lånt ideen om taknemmelighedsdagbog fra forfatteren Anna Skyggebjerg. Hun skriver en meget inspirerende blog, som er god at blive klog af. Her er hendes indlæg om taknemmelighedsdagbøger.

Jeg er klar over, at det nemt kan komme til at lyde sådan lidt selvhøjtideligt – se mig, se hvor god og perfekt, jeg er, og se hvordan jeg lige har fikset hele verden i et snuptag. Naturligvis bliver alt i livet ikke fantastisk, fordi man holder stilletid eller skriver taknemmelighedsdagbog. Det har bare været nogle gode redskaber for mig i mit liv, og det er derfor, jeg gerne vil dele det. Til inspiration, måske.

Det er i øvrigt overhovedet heller ikke hver dag, jeg får det gjort. Men i gennemsnit ca. hver anden eller tredje dag, og i forhold til tidligere hvor det var, ja, aldrig, så er det et ret stort fremskridt, som jeg faktisk er lidt stolt af.

Jeg tror, at der især er tre ting, der har gjort det lettere for mig at få lavet denne nye vane (udover at jeg reelt var motiveret for det – intet er mere vanskeligt end at lave vaner man ikke er motiveret til).

  1. Kobl den nye vane på en gammel. Jeg har valgt at lægge stilletid ind lige efter ungerne er puttet – for det skal de hver aften – men inden jeg lander gumpetungt i sofaen, hvorfra jeg ikke rejser mig, før jeg triller i seng. På den måde har den nye vane hægtet sig på en forudsigelig rytme, der gentager sig hver dag, og det er lettere at få gjort.
  2. Sig det højt. For mig var det lidt af en overvindelse at få sagt til min mand, at jeg gerne ville have denne her nye vane, og at jeg tænkte at gøre det der og der, og at jeg helst ikke ville forstyrres imens. For så var jeg jo også nødt til at gøre noget ved det! Han kunne jo se, om jeg holdt min nye vane eller ej. Jeg involverede også nogle få veninder i det, så de kunne spørge til det. Det hjælper at have nogen, som kan støtte og give et spark i den rigtige retning, når det er påkrævet.
  3. Lav en plan B og C. Dette er en af mine seneste erfaringer. For jeg er blevet så glad for stilletid, at jeg nemt kommer til at bruge en halv time eller mere, og der er aftener, hvor det bare ikke er muligt at sætte så meget tid af til det – eller hvor jeg ikke har lyst til at bruge så meget tid på det. Så jeg er ved at lave B og C-versioner af stilletid. Hvad kan jeg gøre på 10 min. eller 5 min. som alligevel giver mig et øjebliks ro og tid til eftertænksomhed? Hvordan ser en mini-udgave ud? Og så gør jeg det, de dage hvor jeg ikke har tid eller lyst til en A-version, fordi det er vigtigt for mig at bevare vanen.

Men som sagt, der er jævnligt dage hvor jeg hopper over. Og der er dage, hvor jeg glæder mig til stilletid, og der er dage, hvor jeg gør det med modstand på, og efterhånden bliver der flere og flere dage, hvor jeg bare gør det. Fordi det er en vane. En vane, som giver mig en masse godt.

One thought on “Stilletid

  1. Pingback: At pleje sin indre skønhed | En forskel til verden

Skriv et svar

