Sårbarhed

Sårbarhed har været et grundtema i de ture, jeg har kørt i livskarussellen det sidste halve år, ja sikkert meget længere, men det er blevet bevidst for mig, og jeg reflekterer stadig meget over det.

Jeg tror, at den største udfordring i livet, i mit liv, er at holde mit hjerte sårbart og blødt i en verden, der konstant forsøger at gøre mig hård. Det er nemlig sådan, at når et menneske sårer mig, gør det ondt, og jeg får trang til at beskytte mig, så jeg ikke skal opleve den smerte igen. Derfor bygger jeg en mur rundt om mit hjerte – jeg bliver måske frygtsom og vil ikke lade nogen komme helt tæt på igen, eller jeg bliver kynisk og mister troen på det gode i andre mennesker.
Jeg tror, at muren vil beskytte mig og passe på mig. Men i virkeligheden vil jeg møde endnu større smerte på den måde, for det er kun et sårbart hjerte, der kan give og modtage kærlighed, som er det jeg længes efter. Mit hjerte bliver ensomt bag sin mur – ja, det såres ikke på samme måde, men det møder heller ikke det, det længes efter, for det har jeg afskærmet det imod.

Men det er ikke nemt at holde sit hjerte sårbart. Det kan være svært og fyldt med smerte, for et sårbart hjerte kan jo netop såres. Den store udfordring er ikke at lade den smerte, vi møder, blive til en mur rundt om vores hjerter.

Jeg øver mig. Lige så stille. Museskridt, tager jeg, i vandringen mod at nedbryde murene og lade sårbarheden komme frem. I de næste indlæg vil jeg fortælle mere konkret om, hvordan det ser ud for mig i mit liv.

sårbarhed

Skriv et svar

