Sårbarhed: at spørge om hjælp

Jeg har blottet mig i dag. Sådan føles det. Jeg har smågrædt ned i en telefon, mens jeg bad om hjælp, og nu er jeg helt udmattet, som havde jeg løbet et marathon med mine følelser.

Jeg tænker som regel om mig selv, at jeg er sådan en der hjælper andre. Jeg vil gerne hjælpe, gerne lytte, gerne række ud og gøre en forskel for mennesker, der har brug for en hånd.
Jeg tænker ikke så tit, at jeg skal hjælpes, at jeg har brug for andre, at nogen skal yde mig bistand til mit liv, at nogen skal få ondt af mig, så de kan se, at jeg behøver hjælp. For det er et svært sted at være; det er et sårbart sted at være. Det kan gøre ondt, og det kan gøre noget ved ens selvopfattelse, at jeg ikke kan klare alt i livet og verden selv.

Men det er der jo i virkeligheden ingen, der kan, selvom vi er gode til at opretholde den illusion for os selv og vores omgivelser. Det lykkes mig underligt nok igen og igen at tro på, at jeg har kontrol og er stærk – men jeg glemmer at den sande styrke gemmer sig i sårbarheden. At når jeg tør blotte mig og bede om hjælp, sprænges illusionen om Kvinden i Kontrol, og jeg kommer et skridt nærmere den ægte mig. Den kvinde, som både kan være stærk og sårbar, i kontrol og i kaos, at jeg kan hjælpe og hjælpes på samme tid. Det ene udelukker ikke det andet, for jeg rummer begge sider. Ligesom alle andre mennesker gør.

Er der noget, du skal bede om hjælp til i dag?

calvin_hobbes-help

2 thoughts on “Sårbarhed: at spørge om hjælp

  1. Jeg har også utrolig svært ved at bede om hjælp. Det er kommet efter jeg var alene med børnene. Der skulle jeg ordne alting selv (stort set)… Og det er faktisk en svær ‘vane’ at aflægge sig. Men heldigvis er min kæreste og familie gode til at trænge sig på – i positiv forstand. Kh. Birgitte

    Like

    • Dejligt at din familie og kæreste kan finde ud af at “trænge sig på” med deres hjælp. Og jeg kan sagtens forstå logikken i, at man som alenemor bliver vant til at klare sig selv, og måske også sætter en ekstra stor ære i at kunne selv?

      Jeg møder ind i mellem nogen, som tilbyder sin hjælp, men rigtig ofte er jeg helt blank på, hvad jeg så skal bede om hjælp til. Men jeg øver mig – når jeg så har noget konkret at bede om hjælp til, så også at gøre det. Men det kommer ikke helt naturligt til mig 🙂

      Like

Skriv et svar

